Moje
primitivní stránky jsou věnovány jednomu z nejlepších
produktů jugoslávského průmyslu, automobilu
Zastava 101, dováženému do Československa pod názvem
Zastava 1100. Na svou dobu byl tento licenční Fiat
128 se stupňovitou zádí vskutku pokrokovým
automobilem - pětidveřová karoserie, přední náhon,
živý a relativně úsporný motor z něj dělaly na
československém trhu velmi žádaný výrobek. Na
druhou stranu nelze zamlčet ani vady, z nichž nejvážnějším
byl efekt známý pod pojmem DoDo - dodělej doma.
Jugoslávští soudruzi v mateřské továrně se
totiž výrobě nevěnovali zrovna s největší pečlivostí,
což novopečenému majiteli přinášelo neočekávané
závady, na druhou stranu se ale díky tomuto efektu
mohl v prvních letech provozu se svým plechovým
miláčkem seznámit opravdu důvěrně.
To,
co můžete vidět na těchto stránkách, je můj
exemplář, narozený v listopadu 1976 v srbském
Kragujevci, který si v březnu 1977 koupil v pražské
Mototechně pan inženýr Žvejkal za dnes stěží
uvěřitelných 65.000 korun československých. Pán
se jménem tolik připomínajícím postavu ze Star
Wars opečovával svou Zastavu celé čtvrtstoletí,
než jej za 15.000 korun českých nabídl k prodeji
v jednom východočeském autobazaru. Tam jsem jej v dubnu
2002 spatřil a byl jsem ztracen. A nutno dodat, že
na dlouhou dobu budou ztraceny i moje skromné finanční
prostředky.