HISTORIE


Díky Zastavě se výrazně zvýšila motorizace Titovy Jugoslávie: z pěti vozů na tisíc obyvatel v roce 1962 tento statistický údaj o devět let později vzrostl na téměř 43. Spolupráce s Fiatem (tedy s jeho společností pro nákladní automobily IVECO) se rozvíjela také v oblasti nákladních vozů, v roce 1978 byla ve společnosti Zastava Privredna Vozila (Zastava hospodářská vozidla) zahájena výroba nákladních automobilů OM 40/35 z italských konstrukčních kanceláří. Ty se úspěšně prodávaly i v zahraničí v prodejní síti IVECO.


Koncem 70. let začala kragujevská automobilka připravovat nový model, který vycházel z Fiatu 127, definitivní podobu ale získal na prknech konstruktérů Crvene Zastavy. Původně nesl označení Zastava 102, na trh se ale tento třídveřový hatchback dostal v roce 1981 pod jménem Yugo 45 (s motorem o objemu 903 ccm a výkonem 45 koní - odtud číslovka v typovém označení). Časem přibyly i varianty s větším motorem (1116 ccm a výkonem 55 nebo 60 koní a 1299 ccm o 65 koních); později k označení tohoto vozu přibylo i jméno Koral. V druhé polovině 80. let se tohle auto dokonce vyváželo do USA (více ZDE).


Nového označení se dočkal i stojadin - Yugo Skala 101. Netrvalo dlouho a rodina vozů vyjíždějících z bran továrny v Kragujevci se rozrostla i o původní vzor Zastavy 101, čtyřdveřový sedan pojmenovaný Yugo Skala 128. Stojadin postupně prošel modernizací, která však byla spíše jen logickou evolucí - přibyl například velmi užitečný posilovač brzd. Po faceliftu původního Fiatu 128 se změn dočkal i stojadin - místo kulatých světlometů dostalo auto hranaté, přední blinkry se přesunuly z blatníků do předního nárazníku, ubylo chromu a nové plastové a hranaté trendy se projevily i uvnitř auta.


Šest let po začátku produkce Yuga Koral přišla automobilka s dalším novým modelem, na svou dobu a místo vzniku velmi moderním automobilem - Yugem Florida, které pocházelo z dílny italského designérského studia Giugiaro. Pětidveřový hatchback ladných tvarů se velmi podobal Fiatu Tipo, ze kterého byly převzaty i motory o objemu 1372 ccm (71 koní) a 1585 ccm (84 koní), které se vyráběly i s elektronicky řízeným vstřikováním. Na trh přišla Florida v roce 1988 a podobně jako už dříve Koral se i ona dovážela do Československa, kde ale ani jedno z aut nezískalo přílišnou oblibu.


Výrazně rostl objem výroby, v roce 1989 vyprodukovala továrna 230.570 automobilů (95 procent byly osobní vozy). Na začátku 90. let se z původních Zavodů Crvena Zastava stala jen ZASTAVA, výraznější změny však znamenal rozpad Jugoslávie a následné ozbrojené konflikty, v důsledku kterých přišla továrna o velkou část dříve domácího trhu. Sankce uvalené na Miloševičův režim spolu s domácí hospodářskou krizí pak znamenaly výrazný zásah do hospodaření automobilky. Na jaře 1999 byly silně poškozeny výrobní haly během náletů NATO na Jugoslávii, ale už krátce poté z bran závodu znovu vyjela nová auta.


Dnes je skupina Zastava největším průmyslovým podnikem Srbska a Černé Hory, potýká se ale s hospodářskými problémy a vláda se ji snaží privatizovat. Přes všechnu snahu také stále více zastarává produkce automobilky. Nepomáhají ani pokusy zatraktivnit dodnes vyráběné Skaly, Koraly a Floridy facelifty či novými motory a je jasné, že výrazné změny a zejména naději na přežití a rozvoj továrny může přinést jen silný zahraniční partner. Snad jím bude italský Fiat, který v září 2005 podepsal se Zastavou dohodu, podle které bude automobilka v Kragujevci montovat vozy Punto pro balkánský trh.


zpět na první část historie Yugo v USA

(c) http://www.zastava.cz